• basisdocumenten
  • sportimpuls
  • methodiek
  • achtergronden
  • VOLG MIJ & PLAN MIJ

INFO VOLGMIJ    ·   INFO PLANMIJ   ·   COMBINATIE VOLG MIJ & PLAN MIJ

AAN DE SLAG   ·   AANSCHAFFEN   ·   PROBEER NU   ·   FAQ   ·   DOWNLOAD APP 

INLOGGEN VOLG MIJ   ·   INLOGGEN PLAN MIJ

VOLG MIJ hét leerlingvolgsysteem voor het bewegingsonderwijs!


Bent u op zoek naar een leerlingvolgsysteem dat hanteerbaar is, snel werkt en meegaat met de tijd? Dan is VOLG MIJ iets voor u! VOLG MIJ is hét leerlingvolgsysteem voor het bewegingsonderwijs! Met behulp van VOLG MIJ kunt u gemakkelijk de motorische ontwikkeling van uw leerlingen bijhouden!

VOLG MIJ is gebaseerd op de 12 leerlijnen beschreven in het Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs. Per leerlijn zijn er meerdere varianten waarop u kunt scoren, waarbij wordt uitgegaan van 5 verschillende scoringsniveaus. Heeft u zelf een oefening om een leerlijn te scoren? Geen probleem, er is zelfs een mogelijkheid om uw eigen scoremodel in te voegen.

VOLG MIJ kunt u gebruiken via deze website en via de iPad app (offline en online) zodat het gebruiksgemak optimaal is ín de les en daarbuiten!

Dit product is tot stand gekomen dankzij de initiatiefnemers Wiebe Faber en Oscar Scipio in samenwerking met de vakgroep bewegingsonderwijs Almere, SLO en 't Web. Het Jan Luiting Fonds heeft VOLG MIJ vervolgens aan haar assortiment toegevoegd en uitgebouwd.

 

 

Scoringsgebieden


VOLG MIJ is ingedeeld in vijf verschillende scoringsgebieden:

• Spel
• Toestellen
• Gedrag in bewegen
• Gedrag naar anderen
• Leerhouding


Per scoringsgebied zijn er verschillende leerlijnen die getoetst kunnen worden. Iedere leerlijn kan vier keer per jaar getoetst worden en elke toetsing weegt mee in het gemiddelde van het totale scoringsgebied.

Er is bewust gekozen voor twee scoringsgebieden die te maken hebben met bewegen en drie scoringsgebieden die te maken hebben met gedrag. Deze keuze is gemaakt omdat het gedrag een steeds prominentere rol inneemt binnen het lesgeven. De pedagogische sfeer is bepalend voor het beweeggedrag van de leerlingen. Een goed pedagogisch klimaat is het fundament waarop verder gebouwd kan worden.
 

Leerlijnen

Spel

• Stoeispelen
• Tikspelen
• Hardlopen
• Mikken
• Jongleren
• Doelspelen
 

Toestellen

• Balanceren
• Over de kop gaan
• Springen
• Klimmen
• Zwaaien
 

De leerlijnen die getoetst worden voor de onderdelen toestellen en spel, zijn gebaseerd op de twaalf leerlijnen beschreven in het Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs.

Gedrag in bewegen

• Inzet
• Winst en verlies
 

Gedrag naar anderen

• Afspraken nakomen
• Omgang met anderen
 

Leerhouding

• Samenwerken
• Zelfstandig werken
 

 

Scoringsniveaus


In tegenstelling tot het Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs wordt bij VOLG MIJ gewerkt met 5 scoringsniveaus. Hiervoor is gekozen omdat dit een praktische vertaling naar het rapport mogelijk maakt.

Voor alle leerlijnen hanteren wij dezelfde 5 niveaus:

Niveau 1 (onvoldoende op leeftijdsniveau)
Beweegt op zorgniveau. Binnen de les zal een passende differentiatie, twee niveaus lager dan het voldoende bewegingsniveau, moeten worden aangeboden. Extra leerhulp vanuit school, ouders en instanties zullen de leerling op weg moeten helpen.
 

Niveau 2 (matig op leeftijdsniveau)
Beweegt onder het voldoende niveau, maar niet zorgwekkend. Binnen de les zal een passende differentiatie, één niveau lager dan het voldoende bewegingsniveau, moeten worden aangeboden. Extra begeleiding tijdens de gymles zou deze leerling helpen om verder te ontwikkelen.
 

Niveau 3 (voldoende op leeftijdsniveau)
Het beweegniveau is voldoende voor deze leeftijdscategorie.
 

Niveau 4 (ruim voldoende op leeftijdsniveau)
De leerling kan extra uitdaging aan. Binnen de les zal een passende differentiatie, één niveau hoger dan het voldoende bewegingsniveau, moeten worden aangeboden.


Niveau 5 (goed op leeftijdsniveau)
De leerling handelt op de grenzen van eigen kunnen en balanceert hierbij op de grens van stralend falen. Binnen de les zal een passende differentiatie, twee niveaus hoger dan het voldoende bewegingsniveau, moeten worden aangeboden.
 

Rapportage


Met één druk op de knop kunt u een rapport maken. Dit is mogelijk per leerling of per klas. Omdat er per scoringsgebied op verschillende leerlijnen getoetst wordt, kan er per leerling een breed beeld opgemaakt worden. Alle getoetste leerlijnen van een scoringsgebied geven een gemiddelde voor het rapport.

Om het rapport te verkrijgen dient er per scoringsgebied ten minste één keer op één leerlijn getoetst te zijn. Hoe vaker er getest is en hoe meer leerlijnen er getest zijn, hoe nauwkeuriger en meer onderbouwd het rapportcijfer is.

Arko Sports Media

Wiersedreef 7

3433 ZX NIEUWEGEIN

T 030 707 30 00

 

Vragen?


Copyright 2023 - Arko Sports Media
Inloggen | Sitehand - Website met apps | Ziber - PSD naar html | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud